نویسندگان
دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران, مرکز مطالعات مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
صنعت جهانی مخابرات، از پیشگامان تحول دیجیتال میباشد و اینترنت اشیاء به عنوان یکی از پیشرانهای مهم این تحول، زمینه حضور در بازارهای مختلفی همچون صنایع، ترافیک، سلامت، شهر هوشمند و ... را فراهم مینماید. پژوهش حاضر کوشیده است با استفاده از روش فراترکیب، تصویری از تغییر فضای کسب و کار با ظهور اینترنت اشیا در صنعت مخابرات و عوامل کلیدی موفقیت را تبیین کند. جامعه پژوهش را پایگاههای داده و مجلات معتبر بینالمللی و گزارشات شرکتهای معتبری مثل مکنزی، دیلویت و .. در این حوزه تشکیل داد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاکمدار، 22 نمونه مقاله و 4 گزارش معتبر نمونه براساس معیارهای از قبل تعیین شده مربوط به سؤال ویژه پژوهش انتخاب شد. طی فرایند تحلیل، تفسیر و ترکیب یافتهها، چارچوب تغییر استراتژی و فضای کسب و کار صنعت مخابرات با استخراج 5 بعد، 10مقوله، 35 مفهوم (کدهای باز) و 71 ارجاع شکل گرفت. ابعاد شناساییشده عبارتند از: «تمرکز استراتژیک، بازنگری در همسویی سازمان (تعریف مدلهای کسب و کار جدید)، جهتگیری همکاری (مشارکت با بازارهای عمودی و افقی)، شبکه هماهنگ خدمات، ساخت استراتژیهای مقاوم (سناریوهای محتمل در کاهش عدم قطعیت و ارائه سرویس مطلوب)». یافتهها میتواند به متولیان صنعت مخابرات و پژوهشگران این حوزه کمک کند تا زوایای مختلف درک و اجرا کنند.
کلیدواژهها