نویسنده
دانشکده مهندسی رایانه و فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری، تهران، ایران
چکیده
پهپادهای چند موتوره به دلیل ذاتِ عملگرها، دارای تحرک محدودی میباشند. در نتیجه، پهپاد چند موتوره نمیتواند مسیرهای دلخواه را در فضا ردیابی کند و از دست دادن تحرک میتواند یک عامل محدود کننده باشد. بنابراین، به یک کنترل جامع برای این نوع از پهپادها نیاز میباشد. این پژوهش بهینهسازی چند هدفه برای مسایل تخصیص کنترل بر اساس نظریه بازی تکاملی برای حل توزیع ورودی کنترل اضافی بر روی سیستم بیش از حد فعال در زمان واقعی بر روی پهپادهای چند موتوره را ارائه میدهد. برای بهینه سازی چند هدفه، یک رویکرد مبتنی بر تئوری بازی تکاملی با پویایی تکرارکننده برای یافتن وزن مطلوب با استفاده از روش جمع وزنی استفاده می شود. ایده اصلی این روش این است که بهترین استراتژی یا راه حل غالب را میتوان به عنوان راه حلی انتخاب کرد که در میان سایر راه حل های غیر غالب باقی میماند. تئوری بازی تکاملی، استراتژیها را به عنوان یک بازیگر در نظر میگیرد و بررسی میکند که چگونه این استراتژیها میتوانند با استفاده از پویایی تکرار کننده با ماتریس پرداخت بقاء یابند. نتایج شبیه سازی عددی وزنهای بهینه انتخاب شده توسط بازی تکاملی و نحوه تغییر بازده را در تکرار کننده پویا نشان می دهد.
کلیدواژهها