نویسندگان
دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران
چکیده
بازی تحت ابر، روشی جدید برای عرضهی بازیهای رایانهای به کاربران است. در این روش، بازیهای پیچیده بر روی یک سرور ابری قوی اجرا شده و سپس صحنههای بازی از طریق اینترنت به کاربران فرستاده میشوند. ازآنجاییکه تمام محاسبات بر روی سرور ابری اجرا میشود، کاربران با سختافزار محدود نیز میتوانند این بازیها را انجام دهند. وقایع کنترلی دستگاههای کاربران، به سرور ابری بازگردانده میشوند و کاربران دائماً با سرور ابری در تعامل هستند. کیفیت سرویس به توصیف میزان کیفیت خدمات ارائهشده گفته میشود و زمان پاسخ، بهعنوان یکی از معیارهای مهم کارایی، از جمله پارامترهایی است که در کیفیت سرویس ارائه شده توسط بازی تحت ابر تأثیرگذار میباشد. در این پژوهش به مطالعهی موردی بازی تحت ابر با رویکرد ارزیابی کارایی از طریق اندازهگیری زمان پاسخ پرداخته شده است. در این راستا ابتدا یک بازی رایانهای پیادهسازی شده و سپس یک بستر بازی تحت ابر فراهم شده است. پس از آن، بازی به اجرا درآمده و زمان پاسخ بر مبنای تغییر در پنج مؤلفهی کیفیت نمایش صحنه، مقدار حداکثر پهنای باند، تعداد فریمها در هر ثانیه، تعداد کاربران متصل بهصورت همزمان و نوع سرویسگیرندههای آنها اندازهگیری شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که افزایش کیفیت نمایش صحنه و افزایش تعداد فریمها در هر ثانیه، منجر به کاهش کارایی؛ و افزایش پهنای باند، موجب افزایش کارایی میشود. همچنین موبایل نسبت به لپتاپ و تبلت از کارایی بالاتری برخوردار است. از طرفی، بستر بازی تحت ابر فراهم شده برای ارائهی محتوای با سطح گرافیک بالا میتواند تنها به پنج کاربر به طور همزمان خدمترسانی کند.
کلیدواژهها