نویسندگان
دانشکده ﺑﺮق وﻛﺎﻣﭙﻴﻮﺗﺮ، دانشگاه ﺗﻬﺮان، ﺗﻬﺮان، اﻳﺮان
چکیده
شبکه های موردی بیسیم از دیرباز مورد توجه محققان و صاحبان صنعت بوده است. با گذشت زمان این شبکهها حوزههای متفاوتی از صنایع و کاربردها را در برگرفته است و نوع خاصی از این شبکهها با نام شبکههای اقتضایی بین خودرویی وارد صنعت خودرو شده است. در این مقاله به مدلسازی تاخیر و دستیابی به گذردهی بالاتر در شبکههای اقتضایی بین خودرویی، به کمک بهرهمندی از فنآوریهای مختلف دسترسی بیسیم میپردازیم. برای تحقق این امر، مدلسازی و محاسبه تاخیر را به کمک یکی از مدلهای تئوری صف بانام "چابکی" انجام دادهایم و برای کاهش زمان تأخیر ارسال بستهها روش جدیدی ارائه گردیده که در آن خودروها از چند تکنولوژی دسترسی بیسیم بهصورت همزمان بهره میبرند و بدین ترتیب بستههای داده بین چند صف که هرکدام به یک رابط ارتباطی بیسیم متصل است پخش میشوند و سپس به خودروهای مقصد فرستاده میشوند. این بستهها با توجه به اینکه با چه احتمالی در ابتدا به صفهای کوتاهتر ارسال اختصاص یابند، منجر به تاخیرهای متفاوتی میگردند که در مقاله به آن پرداخته شده است. این مدلسازی نهایتاً موجب کاهش مدت زمان انتظار بستههای داده در صفها میشود. پس از حل مدل ریاضی مسئله، که در آن حالت توزیع ایستا نیز محاسبه گردیده، نتایج حاصل از شبیهسازی، که تکنیک چندرادیویی با مدل صف مذکور را با کارهای پیشین مقایسه میکند، نشاندهندۀ کاهش چشمگیر زمان تأخیر ارسال بستهها و افزایش گذردهی کلی شبکه است.
کلیدواژهها