نویسندگان
1 پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، تهران، ایران
2 دانشکده مهندسی کامپیوتر، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایران
3 دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
چگونه میتوان هیات حاکمه یک سازمان را به تغییر در جایگاه فناوری اطلاعات و مدیریت و حکمرانی این حوزه مجاب کرد؟ چه حقایق و شرایطی را باید برشمرد تا اقناع لازم برای تغییر مطلوب در یک سازمان عمومی در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات بوجود آید؟ پارادایم تحول دیجیتالی چه انتظارات و الهاماتی را دیکته میکند؟ نگاه به جایگاه رقبا و ارائه نشانههای تحریککننده ناشی از قیاس با سازمانهای مشابه داخلی و خارجی، شناخت نیازها و انتظارات ذینفعان، الزامات قانونی، فشارهای مرتبط با تغییرات تکنولوژی و نیز ابعاد مسائل مرتبط با حکمرانی فناوری اطلاعات و توصیههای این زمینه چگونه میتواند مورد استفاده قرارگیرد؟ در این تحقیق ما با بررسی گفتمان مرتبط با این حوزهها، معیارهای لازم برای بررسی در سازمانهای عمومی و بخصوص صنعت بیمه تامین اجتماعی را بدست آوردیم و با دستهبندی و بررسی حقایق موجود در سازمان تامین اجتماعی ایران، پیشنهاد تغییر را در قالب دو بخش تغییر در ساختار مدیریت فناوری اطلاعات و ارتقاء آن به جایگاه مناسب در سلسله مراتب سازمانی با نگاه به مفاهیم تحول دیجیتالی و نیز تغییر در ساختار حکمرانی موجود و ایجاد حکمرانی چندذینفعی ارائه دادیم. روش انجام این تحقیق میتواند به عنوان یک الگو در دیگر سازمانهای مشابه با ماموریت سازمان فوق مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها