نویسندگان
پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات (مرکز تحقیقات مخابرات ایران)، تهران، ایران, دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده
چگونه میتوان هیات حاکمه یک سازمان را به تغییر در جایگاه فناوری اطلاعات و مدیریت و حکمرانی این حوزه مجاب کرد؟ چه حقایق و شرایطی را باید برشمرد تا اقناع لازم برای تغییر مطلوب در یک سازمان عمومی در زمینه مدیریت فناوری اطلاعات بوجود آید؟ پارادایم تحول دیجیتالی چه انتظارات و الهاماتی را دیکته میکند؟ نگاه به جایگاه رقبا و ارائه نشانههای تحریککننده ناشی از قیاس با سازمانهای مشابه داخلی و خارجی، شناخت نیازها و انتظارات ذینفعان، الزامات قانونی، فشارهای مرتبط با تغییرات تکنولوژی و نیز ابعاد مسائل مرتبط با حکمرانی فناوری اطلاعات و توصیههای این زمینه چگونه میتواند مورد استفاده قرارگیرد؟ در این تحقیق ما با بررسی گفتمان مرتبط با این حوزهها، معیارهای لازم برای بررسی در سازمانهای عمومی و بخصوص صنعت بیمه تامین اجتماعی را بدست آوردیم و با دستهبندی و بررسی حقایق موجود در سازمان تامین اجتماعی ایران، پیشنهاد تغییر را در قالب دو بخش تغییر در ساختار مدیریت فناوری اطلاعات و ارتقاء آن به جایگاه مناسب در سلسله مراتب سازمانی با نگاه به مفاهیم تحول دیجیتالی و نیز تغییر در ساختار حکمرانی موجود و ایجاد حکمرانی چندذینفعی ارائه دادیم. روش انجام این تحقیق میتواند به عنوان یک الگو در دیگر سازمانهای مشابه با ماموریت سازمان فوق مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژهها