نویسندگان
دانشگاه آزاد اسلامی واحد زرقان، زرقان، ایران
چکیده
جستجوی شغل دامنه جدید و چالش برانگیزی در دسترسی به اطلاعات است. دفاتر کاریابی نیاز به سیستم های پیشنهاد دهنده ای دارند که بتواند نیازهای کارجویان و فرصت های شغلی را پاسخ دهد. در این پژوهش به کمک سیستم پیشنهاد دهنده ترکیبی مبتنی بر محتوا و پالایش مشارکتی و با تحلیل معرفینامه کاربران و اطلاعات فرصت های شغلی، مشاغلی متناسب با ویژگی های هر فرد، به کاربر توصیه می شود. از آن جا که روش پالایش مشارکتی دو مشکل عمده شروع سرد و اعتماد کاربر دارد، در این مقاله علاوه بر حل مشکل شروع سرد، مسئله اعتماد کاربر نیز پوشش داده شده است . روش پیشنهادی شامل سه مرحله خوشه بندی اولیه کاربران و تعیین خوشه، تعیین وزن مناسب برای هر ویژگی و تعیین همسایگان نزدیک کاربر جدید، تشکیل ماتریس مجاورتی و محاسبه امتیاز کاربر جدید به هر شغل می باشد. جهت خوشه بندی اولیه از سیستم محتوا محور بر اساس اطلاعات دموگرافیک کاربران و جهت شناسایی همسایگان نزدیک و ارائه پیشنهادات از پالایش مشارکتی استفاده شده است . جهت انجام آزمایشها از مجموعه داده کاریابی های استان فارس استفاده شده و نتایج نشان می دهد میزان خطای روش پیشنهادی نسبت به روش پایه سامانه کاریابی 4.1% کاهش یافته است.
کلیدواژهها